IBB UAB

Dissemination Activities



MATERIALS DIVULGATIUS

  • Coneixeu l’IBB a través d’aquest vídeo!
  • L’Antonio Villaverde de l’IBB ens parla sobre el SARS-CoV-2 en aquest vídeo.
  • Aquest vídeo ens explica la problemàtica del Parkinson i l’estratègia de SynuClean-D com a possible teràpia efectiva per atacar la malatia. Aquest projecte el duen a terme des del laboratori del Salvador Ventura de l’IBB.
  • Locució sobre la nanociència i la nanotecnologia a Catalunya Radio (la Nit dels Ignorants) de Júlia Lorenzo, experta en nanotecnologia: “Serem més ràpids, precisos i eficients”

CIÈNCIA CIUTADANA

MicroMón

El projecte MicroMón és un projecte internacional de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), coordinat per la Dra. Montserrat Llagostera de la Unitat de Microbiologia Campus del Departament de Genètica i de Microbiologia. El projecte està integrat en la xarxa MicroMundo de la Societat Espanyola de Microbiologia (soci de Tinny Earth®).

Aquest projecte basat en la ciència ciutadana pretén animar els estudiants de secundària (de 15 a 17 anys) a exercir tasques científiques per tal de contribuir a trobar solucions a un dels reptes 

més importants per a la salut humana per a aquest segle: l’augment de les resistències als antibiòtics microbians.

Estudiants de grau de la UAB exerceixen com a assistents tècnics per liderar les activitats científiques amb els estudiants de secundària. Aquests assistents tècnics són instruïts i supervisats per professors de Microbiologia de la UAB que actuen com a instructors associats del projecte.

El projecte MicroMón permet que els estudiants de secundària s’enfrontin a un projecte de recerca real a les seves escoles, que apliquin el mètode científic, que validin els resultats, que analitzin les dades obtingudes i que arribin a conclusions. Gràcies a la seva participació, la comunitat científica es beneficia d’un accés a major col·lecció de bacteris per identificar aquells possibles productors d’antibiòtics d’interès per la societat.                             

A més, el projecte permet que els ciutadans prenguin major consciència sobre aquesta problemàtica de salut d’abast mundial.

La primera edició del projecte a la UAB es va desenvolupar durant el curs 2017-2018 i els investigadors Isidre Gibert, Daniel Yero i Oscar Conchillo del grup de Genètica Molecular i Patogènesi Bacteriana de l’IBB hi participen des d’aleshores com a instructors associats per formar els estudiants de grau que lideraran el programa amb els estudiants de secundària.

La UAB té oberta una pàgina de micromecenatge on pots realitzar l’aportació econòmica que vulguis per tal d’ajudar a tirar endavant el projecte.

 

 

CONCURSOS

Els instituts de la Universitat Autònoma de Barcelona, IBB, INc i ICTA van organitzar el 14 de març del 2019 el concurs Elevator Pitch a l’edifici ICTA-UAB, una iniciativa adreçada als doctorands i investigadors postdoctorals dels seus centres i subvencionada per FECyT.

Els inscrits van gaudir d’un curs gratuït impartit pel grup Big Van Ciència que va donar-los eines i tècniques de narració oral escènica per poder explicar en només dos minuts d’una manera interessant, amena i divertida els seus projectes de recerca i despertar l’interès del públic.

De l’IBB van participar 5 doctorands i podeu trobar els seus Elevator Pitch tot seguit:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAMES DIVULGATIUS

NanoEduca és un programa dissenyat per introduir la nanociència i la nanotecnologia a l’alumnat i professorat de secundària i batxillerat. Les entitats impulsores d’aquesta iniciativa son la Universitat de Barcelona (UB), l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el CESIRE del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Aquest programa va rebre el Premi Nacional de Comunicació Científica 2018 otorgat pel Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).

La Júlia Lorenzo de l’IBB participa activament en aquest programa divulgatiu que es divideix en tres línies d’acció complementàries: formació de professorat; Nanokit (maletes pedagògiques disponibles en préstec gratuït als Centres de Recursos Pedagògics del Departament d’Educació); i concurs anual de pòsters i vídeos sobre nanotecnologia.

Des del 2015, els continguts de NanoEduca han arribat a més de 6.000 alumnes de més de 300 centres educatius, principalment a Catalunya però també al País Basc, la Comunitat de Madrid i la ciutat austríaca de Salzburg.

 

FORMACIONS

Curs d’estiu “Què podem fer per reduir la resistència als antibiòtics?“

Aquest curs va ser impartit per Xavier Coves, Isidre Gibert González, Pol Huedo i Daniel Yero, membres del grup de Genètica Molecular i Patogènesi Bacteriana, a alumnat de 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

Les classes van tenir lloc de l’1 al 5 de Juliol del 2019 a l’IBB i es van veure els següents continguts:

  • Aprendre què és un antibiòtic i com funciona.
  • Patògens bacterians comuns i com es poden utilitzar els antibiòtics per tractar infeccions bacterianes.
  • Introducció a la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Mecanismes de resistència. Conceptes de resistència: intrínseca, adquirida i fenotípica.
  • L’emergència global de la resistència als antibiòtics i el seu impacte en la clínica i la societat.
  • Determinants genètics de la resistència als antibiòtics en els genomes bacterians.
  • Metodologies per avaluar la sensibilitat bacteriana als antibiòtics i detectar mecanismes de resistència.
  • Paper de la societat davant la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Campanyes sobre l’ús correcte dels antibiòtics.
  • Cerca de nous antibiòtics. Estat actual de la recerca de nous antibiòtics.
  • Noves teràpies antibacterianes i alternatives als antibiòtics.

El programa va constar d’una sessió teòrica introductòria (2 hores), tres sessions al laboratori (2 hores cadascuna), 6 hores de tallers per promoure l’ús correcte dels antibiòtics i tres sessions addicionals (2 hores cadascuna) perquè l’alumnat, organitzat en equips, discutís els resultats i les estratègies a seguir. En acabar el curs, es va realitzar un acte final  on els estudiants van presentar cartells i murals amb l’objectiu de difondre a la societat l’ús correcte dels antibiòtics i així evitar-ne les resistències.  

 

ACTIVITATS AFTERWORK

 

 

16th Food & Beer Seminars:

How did I become a scientist?

Robert Huber, Premi Nobel en Quimica.

13 Novembre 2018

 

 

 

 

 

DONES I CIÈNCIA