Investigadors de l’IBB participaran en dos projectes d’innovació, finançats amb els ajuts AGAUR d’Indústria del Coneixement (Producte)

El programa Indústria del Coneixement (IdC) està impulsat des del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i pretén promoure l’R+D+I com a motor de transformació del teixit productiu. Els ajuts Llavor i Producte són un dels instrument de suport a la valorització i la transferència innovadora dels resultats d’investigació, d’universitats i centres de recerca, per fomentar la creació de noves empreses tecnològicament innovadores. Pel que fa als Ajuts Producte, estan destinats a projectes amb una puntuació 3-7 dins l’escala de maduresa tecnològica “TRL” per permetre’ls assolir una prova de concepte (prototip, pilot, prova preindustrial o assaig pre-clínic, entre d’altres) i reduir les incerteses sobre la seva viabilitat tècnica i comercial.

La resolució de concessió de l’actual convocatòria IdC. Producte 2021 s’ha publicat el passat 18 d’octubre, atorgant finançament a dos projectes d’innovació on hi participen investigadors de l’IBB.

El primer projecte es titula “In ovo vaccination of chickens against infectious bursal disease virus using ImmunoStimulatory Protein-Only Microparticles (ISPOM)”, està liderat per l’IRTA-CReSA i compta amb la participació dels investigadors Esther Vázquez i Antonio Villaverde, del   Grup de Nanobiotecnologia de l’IBB. El projecte pretén demostrar la viabilitat d’un nou ús d’una plataforma immunogènica ja patentada (EP22382383) en forma d’una nova vacuna de la malaltia infecciosa de la bursa (EII) in ovo que superi les limitacions de les vacunes que s’utilitzen actualment, donant principalment una protecció precoç i que preserva la immunocompetència. La nova plataforma utilitzarà una categoria nova, senzilla, escalable i rendible de micropartícules només de proteïnes que alliberaran lentament l’antigen viral muntat en forma nanoestructurada. Això permetrà un producte d’una sola dosi, immunogènic i segur per a l’administració in ovo amb una protecció immune completa i duradora (humoral i cel·lular).

[13:43] Montserrat Sole Castellvi

El segon projecte finançat es titula “Desenvolupament d’un kit de diagnòstic ràpid per a les resistències bacterianes”, i està liderat per l’Institut de Neurociències de la UAB, amb la participació de l’investigador de l’Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí (I3PT) i vinculat a l’IBB Òscar Quijada. La resistència als antibiòtics és una epidèmia mundial, amb una projecció de 10 milions de morts anuals pel 2050. El desenvolupament de resistència allarga el temps d’hospitalització i eleva els costos mèdics associats. Aquest projecte té com a objectiu el desenvolupament d’un mètode d’alta sensibilitat que permeti la detecció a temps real de l’expressió de gens de resistència en mostres clíniques. Aquesta estratègia podria representar un avenç important en la lluita contra les resistències, permetent definir amb precisió i de manera precoç, l’antibiòtic d’elecció pel tractament de les infeccions, i millorant així el seu pronòstic..

Ambdós projectes d’innovació, que rebran uns 100.000 € d’ajuda cadascun, ja s’han posat en marxa aquest mes d’octubre i executaran les seves activitats previstes durant el pròxim any i mig de durada de projecte per tal d’apropar-los més al mercat.