La UAB dissenyarà un biosensor per estratificar el risc de la febre en nens

Investigadors del grup de Biosensors i Bioanàlisi de l’IBB, que dirigeix Maria Isabel Pividori, treballaran en el desenvolupament i validació d’una eina per mesurar amb rapidesa i fàcilment biomarcadors de gravetat de la febre en la infància, amb la finalitat d’augmentar la supervivència dels nens a nivell global. La recerca es durà a terme en el marc del projecte europeu EChiLiBRiST, que s’acaba de posar en marxa.

«EChiLiBRiST – Enhancing Children’s Lives with Biomarkers for Risk Stratification and Triage», és un consorci de 13 institucions d’Europa, el Regne Unit, l’Àfrica i Canadà, entre elles l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina de la UAB, format per desenvolupar i validar clínicament una prova quantitativa en el punt d’atenció per mesurar biomarcadors de gravetat, amb la finalitat de millorar l’estratificació del risc de les síndromes febrils i, per tant, augmentar la supervivència infantil. Dotat amb 6,5 milions d’euros pel programa Horitzó de la Unió Europea i coordinat per Quique Bassat de l’ISGlobal, tindrà una durada de 5 anys.

El projecte consta de dues línies de treball diferents però complementàries. D’una banda, el disseny i validació del dispositiu i establiment de les vies d’explotació i reglamentació. Per una altra, els assajos clínics i subestudis en tres països africans per avaluar l’impacte de la introducció del dispositiu amb finalitats d’estratificació del risc, per millorar els resultats, orientar la gestió i estalviar costos.

María Isabel Pividori, catedràtica del Departament de Química de la UAB i investigadora del IBB, liderarà, amb un pressupost de 350.000 euros, la línia de treball encarregada del desenvolupament tècnic i l’enginyeria del prototip de laboratori, l’analítica i validació clínica i el desenvolupament posterior en un prototip funcional per a la producció i ús en els assajos clínics posteriors.

«La tecnologia que sustenta el dispositiu es basa en partícules magnètiques per a la preconcentració dels biomarcadors amb la finalitat d’aconseguir una alta sensibilitat, característica obligatòria d’una eina d’estratificació del risc d’aquest tipus. A més, el dispositiu serà fàcil d’usar i funcionarà amb bateries, la qual cosa permetrà aplicar-lo en el punt d’atenció», assenyala la investigadora.

Pividori, a més de ser professora del Departament de Química, dirigeix el grup de recerca en Biosensores i Bioanàlisi a l’IBB, particularment enfocat en el disseny de proves de diagnòstic ràpid i bioinstrumentació. La seva experiència investigadora està relacionada amb les millores en termes de biorreconeixement, així com en la simplificació dels procediments de biodetecció, la integració de nanomaterials i la millora del senyal analític.

En l’estudi de la investigadora i el seu equip col·laboraran també l’empresa spin-off de base tecnològica de la UAB BioEclosion, de la qual la investigadora es sòcia fundadora, i el centre tecnològic Eurecat.

Mil milions d’episodis de febre a tot el món

La febre és un senyal cardinal de les malalties infeccioses i cada any es registren més de mil milions d’episodis a tot el món. De mitjana, un nen menor de 5 anys de l’Àfrica subsahariana sofreix fins a 6 episodis de febre a l’any. Tot i que la majoria dels episodis són lleus i autolimitats, alguns poden evolucionar fins a convertir-se en una malaltia potencialment mortal. A l’Àfrica subsahariana, el 50 % de les morts relacionades amb la febre entre els nens es produeixen en comunitats sense accés a l’atenció sanitària oficial.

«La febre és un excel·lent sistema d’alerta per als metges, però sovint és un repte diferenciar les febres causades per infeccions que posen en perill la vida de les causades per condicions autolimitades i benignes. Amb el projecte EChiLiBRiST, pretenem mesurar els biomarcadors de gravetat al costat del llit del pacient, amb l’esperança de transformar la gestió de la febre a tot el món. Amb un enfocament més específic en aquells que realment requereixen prioritat, podem reduir la mort, la discapacitat i els costos de l’atenció sanitària», explica Quique Bassat, investigador del projecte.

Més enllà del rigor clínic i tecnològic del disseny de l’estudi, hi ha altres aspectes destacables, com l’enfocament interdisciplinari per garantir que el nou producte sigui compatible per usar-lo en entorns amb baixos ingressos, i que les dades generades puguin ser útils per modelar i predir l’impacte i l’estalvi de costos en diferents escenaris. A més, el projecte també s’ha compromès a formar tres graduats africans dels països participants (Moçambic, Etiòpia i Gabon) amb diferents formacions disciplinàries per obtenir un doctorat.

«Construir una via comuna des del diagnòstic fins al tractament és de summa importància, especialment en el context africà, amb un accés irregular als serveis sanitaris», afirma Bàrbara Baro, coordinadora científica del projecte. «EChiLiBRiST té el potencial d’invertir les tendències de mortalitat infantil per malalties comunament tractables als països de baixos ingressos».

Altres institucions que participen en el projecte són Eberhard Karls Universitat de Tubingen, Fundação Manhica, Centre de Recherches Medicales de Lambaréné, Asphalion i Ospedale Pediatrico Bambino Gesù.