El doctor Francesc Xavier Avilés i Puigvert dirigeix el grup de recerca Enginyeria de Proteïnes i Proteòmica de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), institut que va dirigir des del 1991 al 2002. És doctor en bioquímica per la UAB i professor emèrit del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la UAB, departament que també va dirigir del 2008 al 2014.

Cal destacar el seu paper important en les Ciències Biològiques Moleculars, amb un recorregut i un impacte molt ben reconegut en els camps de la investigació dels enzims proteolítics, inhibidors i control biològic, sobre molècules amb funcions importants en desenvolupament biològic i creixement, regulació, defensa, predació/invasió, desregulació/malaltia i la seva biotecnologia i biomedicina aplicada. Durant la seva trajectòria professional ha publicat nombrosos articles científics en revistes d’alt impacte, ha liderat un gran nombre de projectes competitius de recerca concedits en convocatòries competitives nacionals o internacionals, dirigit un elevat nombre de tesis doctorals i formalitzat nombrosos contractes de recerca amb empreses farmacèutiques i biotecnològiques.

Ha combinat la recerca i la formació, dues tasques que ha desenvolupat amb excel·lència, i ha ajudat a difondre les ciències de la vida i, més concretament, la biologia estructural i la biofísica de proteïnes, tant a Catalunya com en l’àmbit internacional. Forma part de diverses societats científiques, entre les quals hi ha la Societat Catalana de Biologia (SCB), on va impulsar la creació de la Secció de Genòmica i Proteòmica, i ha estat guardonat amb premis d’un gran prestigi com el Premi Ciutat de Barcelona (1998) o la Medalla Narcís Monturiol (2002).

El Premi SCB Trajectòria Professional Leandre Cervera ret honor a un dels presidents de la SCB i s’atorga al professional que ha contribuït d’una manera més significativa al progrés o la difusió de les ciències de la vida. Des de l’IBB donem gràcies a la SCB per premiar la trajectòria del doctor Avilés que destaca no només per la seva producció científica, sinó també per la seva gran implicació en la docència i la formació de nous investigadors, així com per haver estat un dels impulsors principals del nostre institut IBB-UAB.

Premi SCB a la trajectòria professional 2020