Campanya de micromecenatge per a la recerca d’un fàrmac contra el pàrkinson

Un projecte de la UAB per avançar en la cerca d’una teràpia efectiva contra el pàrkinson ha estat seleccionat per la plataforma Precipita per buscar finançament a través del micromecenatge. El finançament permetrà aprofundir en l’estudi de la molècula SynuClean-D, que ja s’ha mostrat eficaç per detenir i revertir la neurodegeneració que provoca la malaltia en cultius cel·lulars i en un model animal simple.

El projecte per al desenvolupament de SynuClean-D com a molècula terapèutica per al tractament de la malaltia de Parkinson està liderat per Salvador Ventura, investigador de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB) i del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

La malaltia de Parkinson afecta més de 7 milions de persones a tot el món. És la segona patologia neurodegenerativa més freqüent després de l’Alzheimer i actualment és incurable. Es caracteritza per l’acumulació de dipòsits de proteïnes en les neurones dopaminèrgiques (les que produeixen dopamina). Aquests dipòsits o agregats, formats principalment per la proteïna alfa-sinucleïna autoassemblada en fibres amiloides, són responsables majoritaris de la pèrdua irreversible neuronal i de l’expansió de la malaltia pel cervell.

Després d’analitzar més de 14.000 molècules, Salvador Ventura i el seu equip van identificar SynuClean-D i van demostrar la seva capacitat per inhibir l’agregació de l’alfa-sinucleïna i trencar les fibres amiloides ja formades, evitant així el començament del procés que desencadena la malaltia i revertint els processos neurodegeneratius ja iniciats. Els estudis es van dur a terme en cultius de cèl·lules neuronals humanes i en el cuc Caenorhabdiis elegans, un dels models animals simples més utilitzats per a l’estudi de malalties neurodegeneratives.

El projecte de micromecenatge presentat ara en Precipita permetria avançar en l’estudi de les qualitats de SynuClean-D en un model animal més complex, en què els investigadors avaluaran l’eficàcia i seguretat del tractament. “En cas d’èxit, estaríem una mica més a prop dels assajos clínics en humans i, per tant, del pacient”, assenyala Salvador Ventura.
Els investigadors esperen poder aconseguir la recaptació màxima per poder-ho dur a terme, fixada en 25.000 euros.