La convocatòria 2018 del Programa ICREA Acadèmia ha concedit 45 distincions, de les quals 12 són per a personal investigador de la UAB. L’acte de lliurament va tenir lloc dimarts 30 d’abril al Palau de la Generalitat.

La Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) va resoldre el mes de març passat la convocatòria 2018 del Programa ICREA Acadèmia, amb la concessió de 45 distincions amb l’objectiu d’impulsar i premiar l’excel·lència de la recerca dels professors de les universitats públiques de Catalunya, 12 d’elles per a investigadors i investigadores de la UAB. El proppassat dimarts 30 d’abril, al Palau de la Generalitat, va tenir lloc l’acte de lliurament de les distincions presidit per la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón i amb la presència del secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau.

Els ICREA Acadèmia de la UAB de la convocatòria 2018 són Margarita León Borja, del Departament de Ciència Política i Dret Públic i de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP); David Urbano, del Departament d’Empresa; Esperança Bielsa, del Departament de Sociologia; Agustí Nieto-Galan, del Departament de Filosofia i el Centre d’Història de la Ciència (CEHIC); David Roas, del Departament de Filologia Espanyola; Javier Rodrigo Sánchez, del Departament d’Història Moderna i Contemporània; Joaquim Matias, del Departament de Física; Antonio M. López Peña, del Departament de Ciències de la Computació i del Centre de Visió per Computador (CVC); Ferran Martin, del Departament d’Enginyeria Electrònica; Fàtima Bosch, del Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular; Jordi Surrallés, del Departament de Genètica i Microbiologia; i Antonio Villaverde, de l’Institut de Biotecnologia i de Biomedicina (IBB).

ICREA Acadèmia és un programa d’intensificació de la recerca destinat només al professorat que està impartint docència i que es troba en fase activa i d’expansió de la seva activitat. La dotació econòmica total de cada investigador beneficiari és de 40.000 euros anuals i el programa té una durada de 5 anys.

Amb aquests guardons el Govern de la Generalitat reconeix el talent dels investigadors i investigadores del sistema universitari català. Les distincions ICREA Acadèmia, que enguany arriben a la desena edició, corresponent a la convocatòria 2018, reconeixen la tasca de recerca del professorat que desenvolupa la seva activitat en alguna universitat pública catalana i, alhora, contribueixen a retenir el talent investigador dins el sistema universitari de Catalunya.

Més informació:

Villaverde, Antonio

ICREA Academia 2008, 2013 & 2018
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) · Institut de Biotecnologia i de Biomedicina

A. Villaverde is Chair Professor of Microbiology at the Department of Genetics and Microbiology and leader of the Nanobiotechnology group at the Institute for Biotechnology and Biomedicine, Autonomous University of Barcelona. He coordinates a research team of about 20 people (Nanobiotechnology), that is full member of the Networking Biomedical Research Center in Bioengineering, Biomaterials and Nanomedicine (CIBER-BBN). Prof. Villaverde has authored more than 260 peer-reviewed research and review papers on microbiology-biotechnology-nanosciences, apart from several books, book chapters, patents and more than 330 communications to congresses. A. Villaverde founded the Open-Access journal Microbial Cell Factories, (ISSN: 1475-2859), of which he has been Editor-in-Chief from 2002 to 2016.

Research interest

My activities can be summarized through two main research lines:

1- Design of protein nanoparticles for cell-targeted drug delivery. We have evaluated peptidic ligands of cell surface tumoral markers as convenient agents of innovative antitumoral drugs and drug vehicles. The most potent identified ligand, the peptide T22, has been incorporated as targeting agent in self-assembling protein nanoparticles.

2- Exploitation of bacterial inclusion bodies as in vivo depots for slow protein drug release. Bacterial inclusion bodies (IBs) are submicron functional amyloids. Recently, we have offered insights on their biomedical applicability by revealing that IBs mimic functions of the endocrine system. Many peptidic hormones are released from amyloidal reservoirs, with a structure compatible with that of IBs. By exploring further this issue we have described how tailored IBs can be implanted in animal models….

Key words

Biotechnology; Nanomedicine; Nanobiotechnology; Biomaterials; Recombinant proteins

ORCID